Thursday, January 10, 2013

Perihal Lampu

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Aku pening dengan cara orang Malaysia bawa kereta. Sebab orang Malaysia ni ada satu penyakit. Penyakit malas pasang lampu signal.

Nak kona kiri ka, kanan ka, bagi la signal dulu. Ni tak, tetiba ja kona. Takda apa-apa signal pun nak dibagi. Silap hari bulan boleh cium bontot kereta orang lain dah.

Hang nak potong kereta orang lain pun, kena bagi signal dulu. Jangan main potong sebarangan ja. Mana la tau, kereta depan hang tu pun jenis bangang, nak kona kanan tanpa bagi signal, and at the same time, hang pun potong ikut kanan jalan. Langgar la hangpa dua-dua orang. Kahkahkah.

Nak potong kereta orang, bagi la signal. Nama pun signal.
Bagi isyarat kat orang lain.

Sia-sia ja pembuat kereta install lampu signal tu, tapi takmau
pakai. Apa? Hang nak jimat bateri kereta hang ka?

Kemudian ada pulak orang yang suka modified kereta ni. Tukar habis lampu signal. Pernah sekali aku nak terlanggar kereta mangkuk hayun ni, yang tukar lampu belakang dia, semua merah. Dah la waktu malam, mana la aku nak nampak kereta warna gelap yang duduk di bahu jalan ni. Tetiba, lampu merah berkelip. Aku fikir mangkuk ni tekan lampu brek dia berulang-ulang kali (mana la tau, boring ka). Rupanya tu signal kereta dia. Tetiba ja dia naik atas jalan dan masuk jalan aku. Aku yang fikirkan kereta dia berhenti tepi jalan, sikit-sikit lagi ja nak terlanggar dia. Mangkuk hayun.

Bayangkan tetiba semua lampu merah yang menyala, ada lampu merah
yang berkelip sebagai signal. Tak ka confuse diri hangpa?
Lepas tu, ada juga yang tukar lampu signal kereta jadi warna putih. Mungkin sebenarnya dia nak buh warna kuning, tapi cerah sangat sampai nak jadi putih. Orang lain boleh ingat tu lampu reverse tau tak? Silap hari bulan, aku bawa kereta, boleh gabra panik gelabah jumpa kereta macam ni. Tetiba ja macam nak undur langgar kereta kita. Hoi! Tukar lampu elok-elok la!

Dan ada juga yang tukar lampu depan kereta pakai lampu warna putih. Setahu aku, kalau kat Malaysia ni, ikut JPJ, hanya kereta yang dipasarkan siap dengan lampu HID (High Intensity Discharge) seperti BMW, Mercedes, etc. saja yang dibolehkan. Maksudnya, kereta-kereta mahal. Diorang punya kereta takpala. Car maker diorang dah check semua lampu supaya tak merbahaya. Masalahnya orang-orang kita ni, teringin nak kaya tapi tak kaya-kaya, nak juga tukar lampu kereta kita yang kuning tu jadi putih. Dah la kedai aksesori kereta ni bukan kira kita kena saman ke tak, janji jual ja. Banyak cakap "Takpa bro, takkan kena saman punya. Lu tengok atas jalan, banyak pakai, takkan kena punya". Ha, ini yang masalahnya. Ikut orang. Lampu HID murahan yang tak ikut spec yang luxury car maker guna ni, selalunya glare dia boleh buat orang bersumpah seranah. Silau sangat!

Ha, tak nampak silau tu? Ni baru gambar, bukan betul-betul lagi. Aku yang
tengok gambar ni pun dah kenyit mata dah tak tahan silau dari gambar.
Lepas tu, banyak daripada kita salah guna lampu hazard. Setahu aku, kalau ikut JPJ, lampu hazard ni hanya boleh diguna bila masa kereta tu dalam masalah, yakni sudah berhenti di tepi jalan. Nama pun hazard, iaitu bahaya. Kereta tu dalam masalah. Bukannya buka waktu hujan lebat. Keadaan ja bahaya, bukan kereta hang yang dalam bahaya. Dalam hujan lebat, cara terbaik adalah buka lampu kereta penuh, dan bawa perlahan ja. Ni nak pakai hazard signal. Kadang-kadang confuse aku bila dah atas jalan masa hujan lebat. Taktau kereta depan aku ni berhenti sebab rosak ka apa. Rupanya tengah bergerak. Bahaya juga tu. Tambah-tambah bila lampu hazard tu menyala, dia punya lampu berkelip-kelip kiri dan kanan. Habaq kat aku, macam mana nak guna lampu signal bila nak potong kereta orang lain? Tak ka mendatangkan bahaya lagi kat orang lain? Double hazard for others!

Dan akhir sekali, yang paling celaka, adalah bila ada kereta yang saja-saja install lampu signal ala-ala siren kereta polis takpun ambulans. Dua kali aku pernah dihon dari belakang oleh kereta yang tiba-tiba laju macam kalut sangat nak kejar ke depan. Aku pun bagi laluan. Sebab ada bunyi signal lagi. Macam ambulans dah bunyi. Tengok-tengok Mazda RX-8 dan satu lagi Toyota Alphard. Hoi. Cilaka la korang. Aku pun guna jalan juga. Aku pun bayar road tax juga. Apa hak hangpa semua nak guna lampu siren tu? Nak suruh orang ke tepi?

Installation lampu siren polis dalam kereta biasa memang ada dijual di USA,
tapi di Malaysia tak ada. Sebab ianya hanya ekslusif untuk polis, bomba,
dan ambulans sahaja (dan yang lain-lain untuk tujuan rasmi).
P/s: Ni kisah perihal lampu. Belum lagi kisah-kisah sikap pemandu kita di atas jalan.

Sekian, terima kasih.

2 comments:

  1. Sokong sejuta percent semua yg ditulis kat atas ni. Aku mmg paling anti org tak bagi signal ni. Sebab bukannya susah pun. Pastu ada jugak yg jenis suka buang sampah atas jalan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kerana sudi sokong sampai sejuta percent. Hahaha. Buang sampah atas jalan? Good! I got a good story bout this. Sama-sama la kita tak jadi orang macam ni kan? Tapi harap orang lain pun sama-sama juga la tak jadi macam ni. Sebab ramai fikir tak ada masalah kepada dunia pun.

      Delete